Lieveke - Manager zorg
Wij streven bij Sovak allemaal het zelfde doel na; De beste zorg voor onze cliënten
Ik ben 36 jaar geleden bij SOVAK gestart als activiteitenbegeleider. Zoals dat gaat, ontstond gaandeweg de behoefte om mezelf verder te ontwikkelen. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een managementopleiding en ben binnen SOVAK doorgegroeid naar Manager Zorg. Die rol vervul ik nu voor verschillende teams die actief zijn in onze woningen en activiteitencentra in Sleeuwijk en in Wijk en Aalburg.
Als Manager Zorg ondersteun ik de teams in het organiseren van de beste zorg voor onze cliënten. Ik coach, neem de teams mee in nieuwe ontwikkelingen, zorg dat de faciliteiten op orde zijn, dat mensen ruimte hebben om te groeien en hun vakmanschap kunnen vergroten. Ik zie niets liever dan dat iedereen op zijn of haar beste plek zit. Dat geldt voor de mensen in de teams, maar net zo goed voor onze cliënten. De zorg is de laatste jaren enorm veranderd, daar moeten we elkaar in meenemen. Daarom is het zo fijn dat we allemaal hetzelfde doel nastreven, de beste zorg voor onze cliënten, zij aan zij.
Voor mij persoonlijk betekent ‘Hou je niet in’ de ruimte pakken om aan de slag te gaan. Nieuwe ontwikkelingen uitrollen bijvoorbeeld. We zijn momenteel bezig met ‘Mijn eigen plan’, een digitaal programma voor cliënten. Het biedt hen meer regie over hun eigen werkzaamheden en helpt ze om ook zonder onze hulp zelf aan de slag te kunnen. ‘Mijn eigen plan’ is een mooi modern hulpmiddel op weg naar meer zelfstandigheid. Je eigen keuzes kunnen maken is iets dat elk mens graag wil.
SOVAK is een kleine organisatie. De lijnen zijn kort, we kennen elkaar. Maar onze ambities zijn groot, we werken met hart en ziel. Ik vind het mooi om daarbij te horen.
We streven allemaal naar het beste voor onze cliënten. We gaan nog meer kijken naar hoe we hen meer regie kunnen geven en daarbij ondersteunen. Je ziet ze echt groeien. Het zelf hebben van invloed leiden wij in goede banen. Wat betreft zorgverlening is dat echt een omslag. Toen ik bij SOVAK begon wisten wij het als zorgverleners allemaal beter. Nu gaan we veel meer in gesprek met cliënten en betrekken hen bij onze zorgverlening. We hebben ook veel nauwer contact met familieleden.
Ik voel graag de positieve energie van de teams, daar krijg ik zelf ook energie van. Wat ik vooral niet wil is verzanden in problemen, want dat slurpt alleen maar energie. Omdat ik niet de hele dag op kantoor wil zitten, vind je mij regelmatig bij de locaties. Het contact met de cliënten is zo fijn, daar doe ik het voor.
Het is prachtig om te zien hoe we samen de coronaperiode doorkomen. Al die aanpassingen waar we rekening mee moeten houden en dan toch maar weer het beste ervan weten te maken. Dan zie je dat onze flexibiliteit groot is. Daar word ik blij van. En mensen zien groeien, dat maakt me ook blij. Een nieuwe medewerker die timide start en gaandeweg helemaal opbloeit en bij SOVAK zijn of haar plek vindt.
Lieveke over de functie zorgmanager
Als Manager Zorg is het belangrijk dat je goed luistert. Horen wat je teams, collega’s en cliënten zeggen. Jij moet er zijn als het nodig is, je mensen moeten daarop kunnen vertrouwen. Daarom is het belangrijk dat het onderlinge contact laagdrempelig is en dat je iedereen – collega en cliënt – altijd in zijn of haar waarde laat.